Przerzutki rowerowe to ważny element napędu, który mocno wpływa na luksus i precyzję zmiany biegów podczas jazdy. Na rynku dominują dwie główne marki: Shimano i SRAM, które dają różnorodne rozwiązania technologiczne dostosowane do potrzeb różnych grup użytkowników.
Dla przerzutek Shimano mamy do czynienia z hierarchiczną strukturą grup osprzętu – od podstawowej Tourney, przez Altus i Acera, aż po wysokiej klasy serie Deore, SLX i topową XTR. Każda z tych grup wyróżnia się odmienną konstrukcją, masą i poziomem zaawansowania technologicznego. SRAM z kolei proponuje własny system klasyfikacji, rozpoczynając od serii X3.
Przerzutki Shimano vs SRAM – która marka zapewni Ci najlepsze przełożenia?
W dziedzinie rowerowych komponentów przerzutki Shimano i SRAM stanowią absolutną czołówkę. Shimano oferuje parę głównych grup osprzętu: od podstawowej Tourney, przez Altus i Acera, po średnią Alivio i Deore, aż do wysokiej klasy XT, XTR oraz szosowe Ultegra i Dura-Ace. Każda z tych grup wyróżnia się inną precyzją działania i wagą komponentów.
SRAM z kolei dzieli swoje przerzutki na serie: podstawową X3 i X4, średnią X5 i X7, oraz wysokiej klasy X9, X0 i XX. W grupach szosowych znajdziemy Rival, Force oraz topowe Red. Japońskie Shimano słynie z niezawodności i płynności działania.
Amerykański SRAM stawia na innowacyjność i często wprowadza nowatorskie rozwiązania, jak choćby przerzutki 1×12. Zwróćmy uwagę, że SRAM jako pierwszy wprowadził 12-rzędowe kasety w grupach MTB, co Shimano wdrożyło dopiero parę lat później. Wybranie między tymi markami często sprowadza się do osobistych preferencji dotyczących charakterystyki działania mechanizmów.

Wymiana linki przerzutki – niezbędnik dla każdego rowerzysty
Montaż linki przerzutki tylnej rozpoczynamy od demontażu starej linki. Przed przystąpieniem do pracy warto zadbać o odpowiednie narzędzia i czystość miejsca pracy. Najważniejszym elementem jest właściwe przeprowadzenie linki przez pancerz i wszystkie prowadnice na ramie roweru. Dokręcamy śrubę mocującą linkę w przerzutce, zazapamiętając o odpowiednim napięciu.
- Klucz imbusowy 5mm
- Nowa linka przerzutki
- Szczypce do cięcia pancerza
Regulację rozpoczynamy od ustawienia śruby H, która odpowiada za pracę przerzutki na najmniejszej zębatce. Następnie regulujemy śrubę L dla największej zębatki.

Optymalizacja pracy przerzutki w trudnych warunkach
Dla jazdy w błocie lub deszczu, warto sprawdzić zastosowanie pancerza z powłoką teflonową, która mocno zmniejsza tarcie i poprawia płynność zmiany biegów. Idąc dalej można użyć specjalnego smaru do linek, który przedłuży ich żywotność i poprawi działanie mechanizmu. Profesjonalni mechanicy zalecają wymianę linki co sezon, nawet jeśli nie wykazuje ona widocznych oznak zużycia.
Rowerowa manetka – poskramianie linki
Regulacja naciągu linki w przerzutce to ważny element dający płynną i precyzyjną zmianę biegów podczas jazdy. Proces rozpoczynamy od ustawienia przerzutki na najmniejszą zębatkę z tyłu. Następnie sprawdzamy, czy linka nie jest zbyt luźna lub napięta, co może powodować problemy ze zmianą przełożeń. Regulacji dokonujemy za pomocą śruby regulacyjnej, która znajduje się najczęściej przy manetce lub przy przerzutce.
Kręcąc śrubą zgodnie z ruchem objaśnień zegara, zmniejszamy naciąg linki, jednak w przeciwnym kierunku – zwiększamy go. Można pamiętać, że zbyt mocne napięcie może skutkować trudnościami w zmianie na niższe przełożenia.
Po wstępnej regulacji należy przetestować działanie przerzutki, zmieniając biegi po kolei. Jeśli przerzutka nie reaguje odpowiednio szybko lub przeskakuje o więcej zębatek, niż powinna, konieczna jest dalsza regulacja. Dobrze wyregulowana przerzutka powinna płynnie i bez opóźnień reagować na każde przełożenie manetki. W kwestii starszych rowerów lub zużytych linek może być konieczna ich wymiana na nowe.