
Przerzutka w piaście 7-biegowa to mechanizm wbudowany w tylną piastę koła rowerowego. System ten – ciekawy głównie w rowerach miejskich – wyróżnia się niezawodnością, łatwością użytkowania oraz odpornością na zabrudzenia i warunki atmosferyczne. Rozpiętość przełożeń wynosi 244-300%. Najpopularniejszym producentem jest Shimano (model Nexus). Mechanizm wyróżnia się cichą pracą, prostą konserwacją i brakiem konieczności regulowania napięcia łańcucha. Zmiana biegów możliwa jest także na postoju. Waga kompletnej piasty to ok. 1500-1800 g.
Piasta planetarna Shimano Nexus 7 to jeden z najbardziej zaawansowanych systemów przerzutek wewnętrznych dostępnych na rynku rowerowym. System ten, charakteryzujący się niezwykłą trwałością i bezawaryjnością, znajduje szerokie zastosowanie także w rowerach miejskichi trekkingowych. Wyróżnia się przede wszystkim swoją konstrukcją, która odpowiednio chroni mechanizm przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych. Najważniejszym atutem piasty Nexus 7 jest jej hermetyczna obudowa, która daje nam długotrwałą i bezproblemową eksploatację.
Wewnętrzna konstrukcja piasty planetarnej Nexus 7 i jej zastosowanie w rowerach
Mechanizm piasty planetarnej Shimano Nexus 7 opiera się na systemie kół obiegowych, które współpracują ze sobą w sposób precyzyjny i harmonijny. Siedmiobiegowy mechanizm daje nam optymalny zakres przełożeń dla codziennej jazdy miejskiej. System ten wykorzystuje zaawansowaną technologię mikromodulacji, która gwarantuje płynną i precyzyjną zmianę biegów. Zwróćmy uwagę, że konstrukcja ta wymaga minimalnej konserwacji – wystarczy okresowa wymiana oleju (zazwyczaj co 2-3 lata lub po przejechaniu 5000 kilometrów).
Praktyczne aspekty użytkowania i zalety systemu Nexus w codziennej jeździe
- Możliwość zmiany biegów na postoju
- Brak konieczności częstej regulacji
- Zwiększona odporność na błoto i kurz
- Długa żywotność mechanizmu
- Minimalne wymagania konserwacyjne
- Cicha praca systemu
- Kompatybilność z hamulcem torpedo
- Wygodna obsługa za pomocą manetki obrotowej
Jak działa system Nexus podczas codziennej eksploatacji? Czy daje efekt w trudnych warunkach atmosferycznych? To pytania, które często zadają potencjalni użytkownicy. „System ten daje efekt doskonale nawet podczas intensywnej eksploatacji w miejskich warunkach” – to opinia wielu obeznanych rowerzystów. Konstrukcja piasty planetarnej daje nam niezawodność w każdych warunkach pogodowych:
Można spojrzeć na aspekt ekonomiczny – chociaż początkowy koszt zakupu piasty Nexus 7 jest wyższy niż w przypadku tradycyjnych przerzutek zewnętrznych, to w perspektywie długoterminowej inwestycja ta się zwraca. Jest to związane z minimalnymi kosztami eksploatacji i wyjątkową trwałością systemu. Mechanizm ten doskonale daje efekt w rowerach używanych do codziennych dojazdów do pracy (przede wszystkim na dystansach do 15 kilometrów) oraz w rowerach miejskich wykorzystywanych w systemach wypożyczalni.
Przerzutka Nexus 7 to także świetne rozwiązanie dla osób, które doceniają sobie bezproblemową eksploatację roweru. System ten – w przeciwieństwie do tradycyjnych przerzutek zewnętrznych – nie wymaga częstych regulacji ani skomplikowanej konserwacji. Jest to ważne dla użytkowników, którzy traktują rower jako codzienny środek transportu, a nie sprzęt sportowy. „Zmiana biegów w systemie Nexus jest intuicyjna i nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej” – to kolejna zaleta doceniana przez użytkowników.
Przerzutka w piaście Shimano Nexus 7 – czy warto wybrać planetarną przekładnię rowerową?
Shimano Nexus SG-7C18 to siedmiobiegowa piasta z wewnętrzną przekładnią planetarną, która stanowi alternatywę dla klasycznych przerzutek zewnętrznych. System oferuje przełożenia w zakresie 244%, daje to luksusową jazdę także w terenie miejskimi na lekkich trasach turystycznych. Mechanizm jest całkowicie zamknięty w piaście tylnego koła, za pomocą czego jest chroniony przed wodą, błotem i kurzem. Zmiana biegów odbywa się za pomocą manetki obrotowej Revo-shift lub dźwigni rapidfire, nawet podczas postoju. Piasta Nexus waży około 1600 gramów i wymaga minimalnej konserwacji – zazwyczaj wystarczy wymiana oleju co 2000 kilometrów lub raz w roku. System daje efekt szczególnie w rowerach miejskich, trekkingowych i elektrycznych. Wśród zalet warto wymienić dużą niezawodność, płynną zmianę biegów oraz długą żywotność. Jedynym zauważalnym mankamentem jest nieco większa waga w porównaniu do tradycyjnych przerzutek zewnętrznych oraz wyższy koszt początkowy zakupu.
Przerzutka w piaście 7-biegowa do roweru elektrycznego – specyfikacja, zalety i parametry
Przerzutka w piaście 7-biegowa stanowi ważny element układu napędowego w rowerach elektrycznych, dają namc płynną zmianę przełożeń i optymalne wykorzystanie mocy silnika. System ten wyróżnia się wysoką niezawodnością oraz wymaga minimalnej konserwacji dzięki zamkniętej konstrukcji piasty. Zastosowanie 7 biegów daje nam odpowiedni zakres przełożeń także do jazdy miejskieji rekreacyjnej. Rozwiązanie to jest szczególnie cenione w rowerach elektrycznych ze względu na bezproblemową współpracę z silnikiem centralnym lub w piaście. Przerzutka planetarna daje nam możliwość zmiany biegów także na postoju, co jest ważne podczas częstych zatrzymań w ruchu miejskim.
- Zakres przełożeń typowo od 244% do 300%
- Możliwość zmiany biegów na postoju
- Zintegrowana ochrona przed zanieczyszczeniami
- Kompatybilność z większością systemów e-bike
- Żywotność szacowana na 10000-15000 km
- Waga systemu około 1600-1900 gramów
Aktualnie modele przerzutek planetarnych są wyposażone w elektroniczne czujniki, które optymalizują moment zmiany przełożeń i zabezpieczają mechanizm przed uszkodzeniem przy nadmiernym obciążeniu. Rozwiązanie to jest szczególnie ciekawe w rowerach miejskich i trekkingowych, gdzie ceniona jest niezawodność i łatwość obsługi.
Konserwacja przerzutki Nexus 7 i łańcucha rowerowego – informacje serwisowy
Smarowanie i regulacja przerzutki Nexus 7 wymaga przede wszystkim dokładnego oczyszczenia mechanizmu z brudu i starego smaru. W pierwszej kolejności musimy spryskać przerzutkę odtłuszczaczem, a następnie dokładnie przetrzeć szmatką. Regulację rozpoczynamy od sprawdzenia poprawności ustawień linki przerzutki przy użyciu żółtych znaczników kontrolnych. Istotne jest, aby przy włączonym drugim biegu znaczniki świetnie się pokrywały. W kwestii rozbieżności musimy skorygować napięcie linki za pomocą regulatora. Innym krokiem jest aplikacja specjalnego smaru do przerzutek planetarnych.
Konserwacja łańcucha rozpoczyna się od gruntownego oczyszczenia go z zabrudzeń. Można użyć specjalnej szczotki lub szmatki nasączonej odtłuszczaczem. Po wyczyszczeniu musimy poczekać aż łańcuch całkowicie wyschnie. Następnie aplikujemy smar przeznaczony do łańcuchów rowerowych, nakładając go równomiernie na całej długości. Ważne jest, aby nie przesadzić z ilością środka smarnego – nadmiar musimy usunąć czystą szmatką. Regularnie wykonywana konserwacja mocno wydłuża żywotność również przerzutkii łańcucha, dają namc przy tym płynną zmianę biegów i cichą pracę napędu.